23 اکتبر 2023 - عوارض دیابت می تواند اثرات منفی متعددی بر سلامتی داشته باشد، از اختلال بینایی و آسیب عصبی گرفته تا اختلال عملکرد کلیه و بیماری قلبی. در تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بزرگسالان مبتلا به سرطان کولورکتال، بیمارانی که دیابت نیز داشتند، به ویژه آنهایی که دارای عوارض دیابت بودند، با خطر بیشتری برای مرگ زودرس مواجه شدند. نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در ژورنال CANCER، مجله معتبر انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است.

برای این مطالعه، پرفسور Kuo-Liong Chien و همکارانش از دانشگاه ملی تایوان، داده‌های ثبت شده بین سال‌های 2007 و 2015 در پایگاه ثبت داده های سرطان تایوان را بررسی کردند، که به بیمه سلامت و گزارشات مرگ و میر مرتبط است. تجزیه و تحلیل آنها شامل 59202 فرد مبتلا به سرطان کولورکتال مرحله ی 1 تا 3 بود که تحت عمل جراحی درمانی برای برداشتن تومورهای خود قرار گرفتند. از میان این بیماران، 9448 مورد عود سرطان را تجربه کردند و 21031 نفر به هر علتی در طول دوره مطالعه فوت کردند.

در مقایسه با افراد بدون دیابت، افراد مبتلا به دیابت بدون عارضه در معرض خطر اندکی بیشتر- یا از نظر آماری غیر قابل توجه- برای مرگ به همه علل و مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت عارضه دار، احتمال مرگ به هر دلیلی 85 درصد و احتمال مرگ ناشی از سرطان 41 درصد بیشتر بود. این ارتباط در زنان و در بیماران در مراحل اولیه ی سرطان کولورکتال بارزتر بود.

همچنین، در مقایسه با بیماران غیر دیابتی، بیماران مبتلا به دیابت بدون عارضه یا عارضه دار، 10 تا 11 درصد بیشتر در معرض خطر عود سرطان روده بزرگ قرار داشتند.

مکانیسم‌های پشت رابطه بین شدت دیابت و پیش‌آگهی بد سرطان کولورکتال می‌تواند شامل مسیرها و پاسخ‌های مختلفی باشد که توسط سطوح بالای انسولین و گلوکز در خون، و همچنین حالت‌های التهابی بالا، که مشخصه دیابت نوع 2 هستند، ایجاد می‌شوند.

دکتر Chien، گفت: در حالی که شیوع بالاتر دیابت در بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال مشاهده شد، این مطالعه نشان می‌دهد که مراقبت‌های پزشکی هماهنگ توسط چندین متخصص می‌تواند به پیشگیری از عوارض دیابت کمک کند، و به طور بالقوه باعث بهبود نتایج درازمدت سرطان روده بزرگ، به ویژه در زنان و بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در مراحل اولیه می‌شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/oncology/news/does-diabetes-affect-survival-of-individuals-with-colorectal-cancer-119213